Des de l’Associació de Persones
Sordes de Terrassa volem facilitar l’accessibilitat comunicativa de les
persones sordes a qualsevol àmbit. I una de les millors maneres i la més evident per a la societat, és l’acompanyament de l’intèrpret de llengua de signes.
Gràcies a aquesta figura la persona sorda troba un pont de comunicació vers la
persona oïdora.
Aquest fet ens proporciona un estat
de tranquil·litat ja que podem accedir a tota la informació que ens transmet
l'intèrpret en llengua de signes catalana, que és la nostra llengua natural
perquè és una llengua gest-visual.
Però malauradament ens trobem amb
persones oïdores que creuen que sense l'intèrpret són capaços de comunicar-se
i, fins i tot, afirmen que es comuniquen de manera exitosa amb nosaltres però
sense tenir en compte si els entenem o no.
Quina és la solució per fer-se entendre? Gesticulen exageradament, criden, fan mímica... I, finalment com veuen que no se'n surten, opten per fer-nos un resum escrit de la informació o fins i tot no donar-nos-la.
Quina és la solució per fer-se entendre? Gesticulen exageradament, criden, fan mímica... I, finalment com veuen que no se'n surten, opten per fer-nos un resum escrit de la informació o fins i tot no donar-nos-la.
Imagineu-vos per un moment el que ha
de ser...
Estar a urgències de l’hospital
durant sis dies connectat amb un munt de cables a una màquina sense parar de
fer-te proves sense donar-te cap explicació i sense fer-te entendre què és el
que et fan i perquè t’ho fan.
Esperar el torn per entrar a la
consulta mèdica i dir-li a la infermera que ets una persona sorda i que si us
plau, t’avisi directament quan hagis d’entrar perque no sents si diu el teu
nom.
Arribar a la consulta del CAP i
dir-te que t’han trucat per telèfon per avisar-te que t’ajornen la visita
perque a la doctora li ha sorgit un imprevist.
QUE HAN TRUCAT PER TELÈFON A UNA PERSONA SORDA???.
Per a aquells que no ho sabeu o,
si més no, no us pareu a pensar-ho, LES PERSONES SORDES NO PODEM ESCOLTAR i per
tant, NO PODEM AGAFAR EL TELÈFON I CONTESTAR UNA TRUCADA.
Sembla ser que és molt difícil
entendre això perquè ho repetim una vegada i una altra i una altra... i les persones oïdores
no ens fan cas.
Potser és que es “fan els sords”?.
Aquests dies a l'associació estem
promovent una " campanya de bústia de veu " que consisteix que
diferents intèrprets que treballen per a APESOTE ens graven un missatge de veu
a la bústia de veu del nostre mòbil:
" Hola, has trucat al mòbil d'una persona sorda. Si us plau, envia’m
un sms o un e-mail! Gràcies".
Tot i que creiem que no és la solució
als nostres problemes, sí que és una mesura de prevenció. A veure si així
aconseguim al menys que s'adonin a qui estan trucant ...